Vous êtes ici : Accueil

La clé des langues anglais

Art, Debate and the Evolution of Ideas

Par Christine Vandamme

leadIamge

Dans le cadre de l'enseignement de spécialité LLCER anglais, Christine Vandamme propose une réflexion sur les arts et le débat d’idées, ainsi que des pistes d'exploitation pour étudier ((Heart of Darkness)) (1899) de Joseph Conrad en classe. Cette conférence a été organisée conjointement par l'académie de Grenoble et l'Université Grenoble Alpes (UGA).

Lire l'article

La clé des langues anglais

Giving Voice in Mike Lew’s «Teenage Dick»: Disability in a Modern Rewriting of Richard III

Par Méline Dumot

leadIamge

This article examines a contemporary rewriting of Shakespeare’s ((Richard III)) by Chinese-American playwright Mike Lew. In his play ((Teenage Dick)) (2018), Lew gives a new voice to Shakespeare’s well-known villain. Noticing that one of the most famous disabled characters in theatre history is rarely – if ever – performed by a disabled actor, Lew centers his play on Richard’s experience as a disabled teenager. The play questions our current vision of disability, both in the theatrical (...)

Lire l'article

La clé des langues anglais

Les tubes de la Grande Guerre en Angleterre

Par John Mullen

leadIamge

La vie des Britanniques il y a un siècle était souvent très dure. Comme à toute époque, le divertissement, et spécialement la musique, était essentiel pour toutes les classes sociales. Les couches privilégiées organisaient des concerts chez elles, aidées par leurs domestiques, ou allaient dans les salons de danse. La classe ouvrière rejoignait des fanfares ou des chorales, mais surtout allait au music-hall. Dans cet article nous avons choisi 10 chansons à succès des années de (...)

Lire l'article

Dernières publications

Plus ...
leadIamge [DNL chimie] This article demonstrates that the Hafkenscheid Collection is unique and very broad (370 samples), dating back to the years ca. 1800 – ca. 1835, and that the study of the collection has a great relevance for fields as different as art history, history of chemical technology, and (...)
leadIamge This article is an introduction to Judith Butler's conception of gender: central to Butler's theory is the difference between sex and gender and the conception of gender as performance. The article also explores the impact of her work on queer theory.
leadIamge Known for his witty aphorisms, fanciful style and extravagant way of life, Oscar Wilde was not only a dandy par excellence but also a major figure of nineteenth-century literature. In The Picture of Dorian Gray, he expresses his belief that art should be dissociated from moral considerations (...)
leadIamge Mary Cassatt was a major figure of transatlantic artistic exchanges, the only American who exhibited her paintings alongside the Impressionists in Paris. A strong independent woman and a truly talented artist, Cassatt thought that “Women should be someone and not something.” Although she was (...)
leadIamge Colm Tóibín’s Brooklyn centres on Eilis Lacey’s migration from Ireland to Brooklyn. The protagonist’s spatial mobility is accompanied by an identity change, as her self evolves when she settles in New York. Although she embarks on an initiatory journey through migration, Eilis faces (...)
leadIamge Cette page propose une série de ressources afin de traiter en classe des manifestations au lendemain de la mort de George Floyd, du mouvement Black Lives Matter et du racisme institutionnel aux Etats-Unis.
 

Contributeurs

portrait

Méline Dumot

Elève normalienne ENS de Lyon

portrait

Marilou Niedda

Etudiante en M2 ENS de Lyon

portrait

Louise Bailly

Élève normalienne ENS de Lyon

portrait

Vanessa Guignery

Professeur de littérature britannique contemporaine et de littérature postcoloniale ENS de Lyon

portrait

Coline Pavia

Elève normalienne en Pré-Master ENS de Lyon

portrait

Françoise Palleau-Papin

Maître de conférences Sorbonne Nouvelle

La langue anglaise compte 205 contributeurs. Vous pouvez consulter la liste.