Les formations en ligne (FLOTs ou MOOCs)
Cette page vous propose une sélection de formations en ligne en lien avec la sphère anglophone.
Titre | Établissement porteur | Contenu | Calendrier |
---|---|---|---|
Indigenous Canada | University of Alberta | Discover Indigenous Canada through a captivating 12-lesson course focusing on the histories and perspectives of Indigenous peoples. From pre-contact trading systems to contemporary expressions in art, engage with stories, treaties, cultures, and social movements that shaped Indigenous-settler relations. | Début : 09/11/2024 3 semaines (start anytime) |
World views and indigenous education | University of Toronto | Intended for both Aboriginal and non-Aboriginal learners, this course will explore indigenous ways of knowing and how they can benefit all students. Topics include historical, social, and political issues in Aboriginal education; terminology; cultural, spiritual and philosophical themes in Aboriginal worldviews; and how Aboriginal worldviews can inform professional programs and practices, including but not limited to the field of education. | Début : 09/11/2024 3 semaines (start anytime) |
Shakespeare's Hamlet: The Ghost | Harvard University | In the first act of William Shakespeare’s Hamlet , the Ghost of the dead King of Denmark appears to his son, setting off a chain of events that culminates in the play’s notoriously bloody finale. But how would this mysterious figure have been understood in Shakespeare’s time? | Début : 22/11/2024 5-7 weeks (start anytime) |
Hollywood: History, Industry, Art | University of Pennnsylvania | In this course you will learn about Hollywood and how it came to be the global powerhouse of today. We will discuss the complex Hollywood industry and how business and politics translate into the art of film, TV, and new media. | Début : 22/11/2024 3-4 weeks (start anytime) |
U.S. Political Institutions: Congress, Presidency, Courts, and Bureaucracy | Harvard University | How do the three branches of government operate? How is power shared among Congress, the president, and the Supreme Court? What role is played by federal agencies that have no direct constitutional authority oftheir own? | Début : 22/11/2024 2-4 weeks (start anytime) |
Women on the Move | Université de Picardie Jules Verne | Composé de 8 cours, le MOOC débute par une section sur l'historiographie et les méthodes, qui montre l'évolution de la recherche sur la migration des femmes et les outils qualitatifs et quantitatifs. Le deuxième cours porte sur les femmes en mer et donne un aperçu du travail des femmes à bord des navires et dans les ports. Le troisième cours est consacré à la migration et à l'éducation des femmes. Le quatrième cours est consacré à l'art et à la migration des femmes. Il offre une vue d'ensemble de la migration des femmes dans les contextes artistiques et culturels. Le cinquième cours traite de l'intersectionnalité et de la migration queer, et aborde des concepts tels que l'intersectionnalité et le genre, ainsi que l'interaction entre sexualités et migration des femmes. Le sixième cours se concentre sur la migration en contextes de conflits et leur contribution à la construction de la paix. Le septième cours est consacré à l'accès des femmes migrantes à la citoyenneté dans le passé et le présent. Le dernier cours offre une vue d'ensemble de l'accès des femmes migrantes aux droits de l'homme. Le MOOC se termine par un "escape game". | Début : 27/02/2025 8 semaines (start anytime) |
Teaching Languages for Specific Purposes (LSPs) | CATAPULT Project | The course aims to meet the needs of 21st century LSP teachers by offering them training in both LSP pedagogies and ICT (Information and Communication Technology) integration. The course will enable them to develop some of the key competences identified in the CATAPULT project (see the common competence framework – CCF). | Début : 01/03/2025 10 semaines (start anytime) |