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Méthodologie

Anne Robatel - publié le 05/09/2017

Le format scolaire des présentations d’article de presse à l’oral (épreuve présente dans de nombreux concours) consiste habituellement à résumer, puis à “commenter” le document choisi, ce qui signifie en fait le mettre en perspective. Les conseils de méthode suivants sont tout particulièrement adaptés aux articles d’opinion et aux éditoriaux.

Nicolas Bourgès - publié le 24/04/2017

A travers quelques exemples provenant de la peinture britannique, cet article présente des pistes pour aborder l’analyse d’image au lycée. Deux thèmes du cycle terminal servent d’ancrage : les lieux et formes de pouvoir sont associés à la représentation du pouvoir royal, tandis que l’idée de progrès est rattachée à la Révolution industrielle et aux développements qu’elle a induits.

Clifford Armion - publié le 20/01/2015

A front page tells you a lot about the contents of a newspaper and its attitude towards the news. Even if the traditional format difference between broadsheet newspapers and the more compact tabloids is disappearing – most papers are now printed in the same size – you can still easily recognize serious newspapers from tabloids. Tabloids usually have a large red masthead, very bold typeface and eye-catching pictures. The more serious papers have more text on the front-page and a plainer (...)

Clifford Armion - publié le 13/01/2015

Newspapers and press websites NEED to illustrate their pages with a variety of images. Illustration, along with headlines, is what draws the attention of the reader/buyer/visitor. When looking at a press image, one has to wonder why that particular picture has been chosen and how it contributes to the news. Here are a few examples showing how those images function.

Clifford Armion, Barbie Zelizer - publié le 06/01/2014

Barbie Zelizer is a Professor of Communication, and holds the Raymond Williams Chair of Communication and is Director of the Scholars Program in Culture and Communication at the Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania. A former journalist, Professor Zelizer's work focuses on the cultural dimensions of journalism, with a specific interest in journalistic authority, collective memory, and journalistic images in times of crisis and war. She also works on the impact of (...)

Kevin Kallaugher, Clifford Armion - publié le 18/05/2012