Liste des résultats
Il y a 9 éléments qui correspondent à vos termes de recherche.
-
Taiye Selasi: On Emotions
par Taiye Selasi,
publié le 31/08/2015
- How do writers succeed in submerging us in situations so unlike our own lives? I would argue that, as a reader, I have yet to encounter a situation in literature "unlike" my life. The demographic details may differ: Charlotte is a spider, I am a human; Teju Cole's narrators are men, I am a woman; many of Toni Morrison's characters are mothers, I am not. The list of things that I am not is long: white, male, a parent, a soldier, Chinese-speaking, South American, a witness to any war.
-
The Great Mouse Plot (Roald Dahl)
par ENS Lyon La Clé des Langues,
publié le 25/11/2014
-
In Boy: Tales of Childhood, Roald Dahl tells us about his youth, focusing on some of his most remarkable childhood memories. A lot of irony is introduced by the first person narrator who describes these scenes with the hindsight of age.
-
Some Thoughts About Memory, Identity, and the False Family Narrative
par Mira Bartók,
publié le 15/01/2013
-
Identity and family legacy are partially formed by the family “memory narrative”—a family member, usually our mother or father, tells us stories about what happened before we were born or when we were too young to remember momentous events. But what happens when that narrator in the family is mentally ill, or a compulsive liar? In my case, my schizophrenic mother was the unreliable narrator of our family history. And my alcoholic father, a gifted writer who left when I was four, told my mother’s family grandiose lies about his own past.
-
The modern child and Romantic monstrosity in Doris Lessing’s The Fifth Child
par Camille François ,
publié le 17/05/2011
-
This study investigates the articulation between "child" and "monster" in Lessing's novella, linking the text to a tradition of contemporary fiction about the child in which the much beloved literary figure inherited from the Romantics has become a frightening other. We hope to understand the Fifth Child 's shifting boundaries between the monstrous and the ideal, the "real child" and childhood as a locus of adult desires, by tracing these dichotomies back to Romantic myths of childhood, or the distorted versions that have made it to our time.
-
Les histoires de William Hogarth
par Isabelle Baudino,
publié le 01/04/2011
-
William Hogarth (1697-1764) était connu de son temps pour son talent de conteur. Il n'était certes pas le premier peintre à vouloir raconter des histoires en images mais, il s'y employa avec une vivacité et une inventivité toujours renouvelées au cours de sa carrière. De même, sans être le premier peintre à rassembler des tableaux en séries, il s'appliqua à élaborer des récits picturaux autonomes (non asservis à des textes) et modernes (abordant des sujets de son époque, campés par des personnages en costumes contemporains évoluant dans des décors vraisemblables, voire reconnaissables)...
-
La voix de Lolita dans "Lolita", le roman de Vladimir Nabokov et le film de Stanley Kubrick
par Michaël Roy ,
publié le 25/03/2010
-
La critique nabokovienne s'est beaucoup interrogée sur les modalités de la voix de Humbert Humbert, ses inflexions, ses excentricités, ses stratégies de séduction. C'est en effet par la voix du nympholepte, confesseur omnipotent, que nous parvient toute l'histoire de Humbert et Lolita. Il semble, à première lecture, que la jeune fille n'ait pas son mot à dire dans cette histoire ; objet de Humbert-personnage, elle devient objet du discours manipulateur de Humbert-narrateur. On peut malgré tout se demander si la voix de Lolita est véritablement engloutie par la parole de Humbert, ou bien si elle parvient au contraire à défier les assignations au silence de ce dernier. On tentera ici de « récupérer » la voix de Lolita dans le roman de Vladimir Nabokov (1955), tout en analysant la façon dont Stanley Kubrick s'accommode de cette problématique complexe de la voix et du silence dans son adaptation cinématographique (1962).
-
Petite faute, grande folie dans King Lear : Comment, pourquoi ?
par Yves Thoret,
publié le 14/02/2010
-
C'est secondairement que Lear reconnaît la disproportion entre la petite faute de sa fille et la faillite de son propre jugement, sous l'effet d'un mécanisme de torsion-arrachement (wrenching). La violence du roi détruit sa capacité à appréhender, estimer et garantir l'épreuve de réalité, dont on rappelle le modèle théorique décrit par Freud. La nouvelle rencontre entre Lear et Cordélia comporte un mouvement de compassion associé à une menace extérieure d'effroi venant compromettre leur mutuelle reconnaissance. Dans cette communication, divers traits de ce mécanisme d'Anagnorisis sont examinés en comparaison avec d'autres pièces de Shakespeare.
-
Fiche de lecture : The Body, Hanif Kureishi
par Laura Menard,
publié le 03/05/2008
- The narrator of Hanif Kureishi’s novella is a British playwright in his mid-sixties called Adam who experiences the difficulty of living as an aging man. His struggle to maintain his self-esteem and joie de vivre prompts him to give a very cynical account of the old people’s situation in a society ruled by beauty, youth and desire. Adam’s gloomy life takes a favorable turn – or so he thinks … - when he meets Ralph, a handsome and young admirer of his, who secretly informs him he can look just as healthy and fit as he: he may be operated on to have his mind transferred from his old, decaying body to a New Body.
-
Fiche de lecture : The Discomfort Zone, Jonathan Franzen
par Auréliane Narvaez,
publié le 03/05/2008
- Thirty years after the colorful 1970’s, hurricane Katrina, the Bush Administration’s failure, social inequalities are proof that America is sinking into the Discomfort Zone, along with the narrator who gives way to his discrete feeling of helplessness and invites us to live with it the way he does in a disenchanted but yet humourous way.