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10 ressources contiennent le mot-clé nature.

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The American Wilderness: an Ambivalent Image of Self-regeneration and Psychological Disintegration. From Dead Man (1995) to Into the Wild (2007).

par Martin Berny, publié le 03/06/2021

article.png This presentation deals with the wilderness motif in contemporary American literature and American cinema. Going back to the origins of this ambivalent image, it aims at explaining the underlying ideology that actively contributes to the endless process of mythogenesis of the American nation. On the individual level, it is through a journey of self-reinvention or reconstruction of the self that the wilderness appears as either a path to a metaphorical rebirth or as a dangerous place where one has to face the perils of psychological disintegration. Focusing on historical notions and topics such as Turner’s Frontier thesis, the Transcendentalist movement, or the representation of Native Americans in popular culture, this article deals with the limits of the American dream of self-transcendence. It explores works such as Jim Jarmusch’s Dead Man (1995) and both Jon Krakauer’s non-fiction bestseller Into the Wild (1996) and its film adaptation directed by Sean Penn (2007).

La nature sauvage dans la guerre du Vietnam

par Pierre Journoud, publié le 20/05/2021

article.png conference.png Cet article présente trois conceptions de la nature vietnamienne (nature-refuge, nature-cible et nature-martyre) durant la guerre du Vietnam (1955-1975).

Nature after Wordsworth in Dance of the Happy Shades by Alice Munro

par Christine Lorre-Johnston, publié le 01/03/2016

article.png Alice Munro has acknowledged the influence of Wordsworth’s works and ideas on her own outlook, particularly where the idea of nature is concerned. Yet this cultural link has seldom been explored. Starting from this observation, this article proposes a few research directions by examining the concept of nature in Munro’s first collection of short stories, Dance of the Happy Shades (1968), successively as an experience of “the call of the wild,” then in the form of geology, and last, as overall framework for contemporary ecological changes.

American Transcendentalism - Texts, context and legacy

par Clifford Armion, publié le 24/11/2015

type-video.png texte.png conference.png Clifford Armion propose dans cette conférence, donnée aux élèves de CPGE à l'Institution des Chartreux, une contextualisation du transcendantalisme américain. Sa présentation s'attache à présenter et définir ce mouvement, à détailler son influence sur la conception de l'éducation aux Etats-Unis et à analyser son rapport avec la nature. Elle s'appuie sur de nombreux extraits de textes fondateurs du transcendantalisme.

For a public service of human augmentation

par Thierry Hoquet, publié le 04/01/2013

article.png Thinking about humanity begins with the myth of Epimetheus and Prometheus: forgotten during the distribution of efficient organs, humans remained naked. While Epimetheus gave claws to some, shells to others, speed or cunning to still others, humans were neglected and ended up the poorest of creatures. To help them provide for the necessities of life and to repair as best he could his brother’s fundamental and foundational omission, Prometheus came to the rescue.

The cultural perception of the American land: a short history

par Mireille Chambon-Pernet, publié le 20/11/2012

article.png type-image.png The importance of land and nature in the American culture is widely known. The Pilgrim Fathers who landed on the coast of the Massachussetts in 1620 were looking for freedom which was both spiritual and material. The latter derived from land ownership, as a landowner called no man master. Yet, in 1893, Jackson Turner announced that: “the American character did not spring full-blown from the Mayflower” “ It came out of the forests and gained new strength each time it touched a frontier”.

Éloi Laurent - De la Nature aux ressources naturelles : l’éthique que l’économie révèle

par Eloi Laurent, publié le 14/01/2011

article.png Éloi Laurent est économiste et enseigne à Sciences-po, Stanford et au Collège des Hautes Études Européennes. Dans La Nouvelle Écologie politique, il propose un regard neuf et optimiste sur l'avenir de notre planète : le développement humain ne mettrait pas en péril les ressources naturelles à condition que les citoyens élèvent leur niveau d'exigence démocratique.

Akeel Bilgrami - Politics, Nature, and Enchantment

par Akeel Bilgrami, publié le 14/01/2011

article.png Akeel Bilgrami, directeur du Heyman Center for the Humanities (Columbia), est une figure centrale de la philosophie contemporaine du langage et de l'esprit. Ses ouvrages, Belief and Meaning (Blackwell, 1992) et Self-Knowledge and Resentment, ont connu un grand succès aux États-Unis. Portés par une démarche philosophique originale et singulière, ils proposent un nouveau cadre de pensée. Après s'être intéressé aux questions de la connaissance de soi et l'intentionnalité, Akeel Bilgrami bouscule les manières de penser la nature et les relations que l'homme entretient avec elle.

An interview with Akeel Bilgrami on environmental ethics

par Akeel Bilgrami, Clifford Armion, publié le 14/01/2011

entretien.png type-video.png texte.png Akeel Bilgrami, directeur du Heyman Center for the Humanities (Columbia), est une figure centrale de la philosophie contemporaine du langage et de l'esprit. Ses ouvrages, Belief and Meaning (Blackwell, 1992) et Self-Knowledge and Resentment, ont connu un grand succès aux États-Unis. Portés par une démarche philosophique originale et singulière, ils proposent un nouveau cadre de pensée. Après s'être intéressé aux questions de la connaissance de soi et l'intentionnalité, il bouscule les manières de penser la nature et les relations que l'homme entretient avec elle.

Le sublime de John Muir

par Jean-Daniel Collomb , publié le 16/05/2007

article.png Le motif esthétique du sublime constitue un véritable fil rouge tout au long de l'œuvre de John Muir. Chez l'auteur d'origine écossaise, le sublime sert le plus souvent à décrire une nature grandiose et divine qui laisse l'observateur sans voix, comme en transe. Pour comprendre ce qu'est le sublime dans les écrits de Muir, il convient tout d'abord de mesurer l'influence romantique qui enveloppe la seconde partie du vingtième siècle américain.