Vous êtes ici : Accueil / À consulter également

À consulter également

8 ressources contiennent le mot-clé presse.

Rechercher aussi dans titre et résumé (recherche structurée).

Présenter un article d’opinion, une chronique ou un éditorial

par Anne Robtael, publié le 05/09/2017

article.png Le format scolaire des présentations d’article de presse à l’oral (épreuve présente dans de nombreux concours) consiste habituellement à résumer, puis à “commenter” le document choisi, ce qui signifie en fait le mettre en perspective. Les conseils de méthode suivants sont tout particulièrement adaptés aux articles d’opinion et aux éditoriaux.

Analysing front pages

par Clifford Armion, publié le 20/01/2015

article.png A front page tells you a lot about the contents of a newspaper and its attitude towards the news. Even if the traditional format difference between broadsheet newspapers and the more compact tabloids is disappearing – most papers are now printed in the same size – you can still easily recognize serious newspapers from tabloids. Tabloids usually have a large red masthead, very bold typeface and eye-catching pictures. The more serious papers have more text on the front-page and a plainer layout. Contrary to tabloids, broadsheets have no puns or jokes in the headlines and use a more formal language. Here are the main features you will find in any front-page…

Analysing press images

par Clifford Armion, publié le 13/01/2015

type-image.png article.png Newspapers and press websites NEED to illustrate their pages with a variety of images. Illustration, along with headlines, is what draws the attention of the reader/buyer/visitor. When looking at a press image, one has to wonder why that particular picture has been chosen and how it contributes to the news. Here are a few examples showing how those images function.

Pictures Versus the World

par Barbie Zelizer, publié le 24/01/2014

article.png For as long as pictures have been among us, they have generated an uneasy mix of suspicion and awe. Perhaps nowhere is that as much the case as with journalism, where pictures are implicated in the larger truth-claims associated with the news. Aligned with a certain version of modernity, pictures are expected to establish and maintain journalism as the legitimate platform for giving shape to events of the real world. Consider how public response to acts of terror, war and natural disaster is affected by decisions not to depict them. Without pictures to show the news, journalism’s capacity to render the real and make it accessible is compromised.

Barbie Zelizer on the power of images

par Barbie Zelizer, Clifford Armion, publié le 06/01/2014

entretien.png type-video.png texte.png Barbie Zelizer is a Professor of Communication, and holds the Raymond Williams Chair of Communication and is Director of the Scholars Program in Culture and Communication at the Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania. A former journalist, Professor Zelizer's work focuses on the cultural dimensions of journalism, with a specific interest in journalistic authority, collective memory, and journalistic images in times of crisis and war. She also works on the impact of disciplinary knowledge on academic inquiry.

The Battle of the Somme (1916)

par ENS Lyon La Clé des Langues, publié le 30/09/2013

type-image.png texte.png exercice.png type-video.png Cette page aborde l'épisode de la bataille de la Somme, vu par des historiens, mais aussi par des témoignages de soldats, par la presse de l'époque et par le ministère de la guerre. Les différents documents présentés font l'objet d'une tâche à réaliser par les apprenants.

The Actual Lives of Catherine Millet and Robert Storr

par Catherine Millet, Robert Storr, publié le 19/01/2012

conference.png type-video.png On both sides of the Atlantic, Catherine Millet and Robert Storr have played key rolesas witnesses and actorsin the transformations of the art world. Catherine Millet, author of bestsellers The Sexual Life of Catherine M and Jealousy and editor-in-chief of Art Press magazine, will join Robert Storr, former curator of MoMA and the dean of the School of Art at Yale University, to discuss their wide-ranging interests, their intermingled careers, and the current art scene.

La naissance du roman en Angleterre au XVIIIe siècle

par Anne Dromart, publié le 14/02/2008

article.png Après la grande époque de la poésie, la prose revient au goût du jour vers la fin du XVIIe siècle en Angleterre pour progressivement s'épanouir en une forme nouvelle au cours du XVIIIe siècle. Les "novels" qui apparaissent sous les plumes de Defoe, Richardson, Fielding et Sterne se démarquent des "romances" qui les avaient précédées et se caractérisent par une attention portée à la vraisemblance des faits narrés.