À consulter également
9 ressources contiennent le mot-clé modernism.
Rechercher aussi dans titre et résumé (recherche structurée).
Poetry and Poetics of the Modernist Everyday in Joyce, Woolf, and Pound
par Christine Froula, publié le 21/02/2020In this talk given at the ENS Lyon, Christine Froula (Northwestern University), author of Virginia Woolf and the Bloomsbury Avant-Garde: War, Civilization, Modernity (2005), Modernism's Body: Sex Culture and Joyce (1996) and To Write Paradise: Style and Error in Pound's Cantos (1985), explores the interplay of inherited literary forms and conventions, contingent features of modernity and aesthetic imagination in the forging of the formally innovative modernist poetics of Joyce’s Ulysses (1922), Virginia Woolf’s The Waves (1931), and Ezra Pound’s The Pisan Cantos (1948).
Roundtable on Literary Studies in the United States
par Christine Froula, Sandra Gustafson, publié le 12/09/2019Christine Froula (Northwestern University) and Sandra Gustafson (University of Notre Dame) were guest lecturers at the ENS de Lyon in May 2019 and participated in a roundtable on Literary Studies in the US today. The roundtable was moderated by Vanessa Guignery and François Specq, both Professors at the ENS.
Caste and the Present: Modernity, Modernism and Dalit Writing in India
par Udaya Kumar, publié le 27/04/2018Udaya Kumar (Jawaharlal Nehru University, New Delhi) était Professeur invité à l’ENS de Lyon du 12 au 30 octobre 2017 et a donné trois conférences en anglais sur la littérature Dalit du Sud de l’Inde. La première de ces conférences explore la représentation du système de castes dans la littérature Dalit.
Goldie Goldbloom: Portraits and Faces - Appearance and Disfigurement
par Goldie Goldbloom, publié le 27/09/2013Chekhov is well known for his impartial observations of his characters and for his grasp of “realism”. When I first read his description of the lady with the little dog, I discovered that she is “a fair-haired young lady of medium height, wearing a beret.” I was puzzled. This less than enthusiastic description of the woman Gurov will come to love leaves out many basic details such as the colour of Anna Sergeyevna’s eyes and whether she has an attractive figure. I wondered why Chekhov departs from the wordier earlier traditions of written portraiture, and how his simple sketch of Anna illustrated the “realism” for which he is known.
Dystopia in the plays of Samuel Beckett : Purgatory in Play
par Eleanor Bryce, publié le 14/09/2012The literary genre of dystopia remains popular in the English-speaking world, particularly in young adult fiction. In this age of rapid technological advances, and the threat (or indeed reality) of political and media control, works of literature which question the benefits of these developments are thriving.
Katherine Mansfield’s Short Stories: An Introduction
par Emilie Walezak , publié le 28/06/2011Katherine Mansfield wrote short stories exclusively and produced a large body of work though she died quite young from tuberculosis when she was 30. She is one the best representatives of modernist short story writing. Virginia Woolf herself admitted to Mansfield that she was jealous of her writing: "and then Morgan Foster said the Prelude and The Voyage Out were the best novels of their time, and I said damn Katherine! Why can't I be the only woman who knows how to write?"
Du protocole de lecture à la relation dialogique : le modernisme revisité dans The Light of Day de Graham Swift
par Béatrice Berna, publié le 09/10/2009Le propos de cette communication est de montrer comment les échos intertextuels modernistes sont des éléments structurants essentiels dans l’écriture de The Light of Day, qui permettent à Graham Swift de faire entendre sa propre voix, spécifiquement contemporaine.
Actes de la Journée d'étude sur l'intertextualité dans le roman contemporain de langue anglaise
par Emilie Walezak, Jocelyn Dupont, publié le 18/09/2009C'est en 1969, une fois l'auteur laissé pour mort par Roland Barthes, que Julia Kristeva inaugura en français le terme d'« intertextualité » pour caractériser cette pluralité sémantique inhérente à tout système textuel, selon laquelle « tout texte se construit comme une mosaïque de citations, tout texte est absorption et transformation d'un autre texte » (Kristeva 145).
Le modernisme
par Anne Fauré, publié le 08/11/2007Nouvelle manière de penser l'art, en rupture avec le réalisme du XIXème siècle, le modernisme est le produit d'un monde caractérisé par des bouleversements socio-économiques, politiques, philosophiques et technologiques. Anne Fauré nous présente ici la littérature moderniste, littérature de crise et de mise en crise.