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A voice and a place of one’s own: women, knowledge and empowerment in Charlotte Brontë’s Jane Eyre
par Christine Vandamme,
publié le 17/12/2023
- The article deals with women and knowledge in Charlotte Brontë’s Jane Eyre (1847). The novel was quite revolutionary in its time for its strong assertion of female agency and self-empowerment and a keen perception of power dynamics inherent in the definition of gender and gender roles. However considering Jane Eyre through the sole prism of a novel of emancipation only dealing with women’s rights and aspirations would be reductive. Jane Eyre’s fiery narrative is a strong plea against all forms of intersectional oppression in Victorian times despite its own unconscious bias relative to ethnicity and the colonial question notably.
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Beauty Contest - Human Beauty and its Social Construction
par François Chaignaud, Jon-Jon Goulian, Silke Grabinger, Gressett Salette,
publié le 20/01/2012
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Les arts visuels, la mode et les médias ont largement contribué à la transformation de la notion de beauté au cours des dernières générations - la beauté ayant été traditionnellement perçue comme une extension de la féminité jusqu'à la fin du XXe siècle. Le féminisme et les mouvements gay, lesbien et queer ont brouillé les définitions de ce qui (et qui) est beau et ou ce qui (et qui) ne l'est pas. Les intervenants exploreront les réflexions et pratiques émancipatrices ayant contribué à révéler les structures cachées de la répression dans les domaines du genre, de la race et de l'âge, et ébranlé certains préjugés iconographiques obsolètes.
Visual arts, fashion and media have strongly contributed to the transformation of the notion of beauty over the last few generations. Widely perceived of as an extension of femininity until the late 20th century, feminism and the gay, lesbian and queer movements have eroded clear definitions of who and what is beautiful - and who and what is not.
French historian, dancer and choreographer François Chaignaud, American author of The Man in the Grey Flannel Skirt Jon-Jon Goulian, Austrian dancer and choreographer Silke Grabinger, and Salette Gressett, curatorial advisor for the exhibition at the Austrian Cultural Forum, will discuss how emancipatory artistic reflection and practice has fought to reveal the hidden structures of repression toward gender, race, and age and shake off antiquated visual preconceptions.
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Les nouveaux conservateurs et le thatchérisme : l'impossible rupture ?
par Valérie Auda-André,
publié le 09/04/2010
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A la suite de l'élection de David Cameron au poste de leader en 2005, le renouvellement de l'équipe dirigeante, la nouvelle tonalité du discours conservateur et le projet de rénovation du parti ont contribué à alimenter la thèse d'une rupture avec l'héritage thatchérien. Cet article a pour objectif de tenter d'évaluer la pertinence de cette analyse en proposant un examen des principales caractéristiques et sources d'inspiration du "nouveau" conservatisme. Il s'agira également de tenter d'évaluer sa capacité à produire une nouvelle synthèse susceptible d'emporter l'adhésion au-delà du périmètre électoral naturel du parti conservateur et de marginaliser durablement les opposants dans son propre camp.
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Across the ‘Wide Sargasso Sea’: Jean Rhys’s Revision of Charlotte Brontë’s Eurocentric Gothic
par Sylvie Maurel,
publié le 20/03/2008
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In this article, Sylvie Maurel analyses the Gothic destabilizing machinery at work in Jean Rhys’s "Wide Sargasso Sea". The first Gothic element the author looks at is the demonic agency that haunts the novel. Colonial history lingers in Rhys’s world and accounts for some of the strange and unexpected phenomena that occur on the island. Actually, the narrative is under the double influence of a past set in an actual history of slavery and a future already written in the story of "Jane Eyre". Rhys’s characters have an uncanny prescience of what lies ahead and a sense that they cannot evade repetition. The motif of witchcraft is another element that links "WSS" to the Gothic. The motif goes beyond a picturesque reference to the West Indian context and functions as a metaphor of the relationship between language and power. Christophine’s witchcraft and Rochester’s Eurocentric discourse are two similar attempts at transforming the world through language. The power of language is also reflected in the way the novel constantly brings together multiple voices and conflicting views which seem to hide a secret rather than reveal a final truth. Rochester can only feel the presence of such a secret and risks delirium as he tries to get a grip on something that constantly eludes him.
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Morale et politique dans "Resistance to Civil Government" (Henry David Thoreau)
par Michel Granger ,
publié le 16/01/2008
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Très connu pour avoir inspiré l'action de Gandhi et de Martin Luther King, « Résistance au gouvernement civil » (« La désobéissance civile ») entre à l'évidence dans la catégorie des essais politiques, mais Thoreau y traite de politique à sa manière, selon le point de vue d'un individualiste qui possède un certain sens de la collectivité. On n'y trouvera pas de théorie du gouvernement : l'organisation de la société et l'exercice du pouvoir passent au second plan, car tout est ramené à l'individu et à son intégrité morale. Significativement, l'opposition entre la loi et le bien est marquée de façon péremptoire dans un aphorisme mémorable : « It is not desirable to cultivate a respect for the law, so much as for the right. »