Vous êtes ici : Accueil / par_theme

Recherche multi-critères

Liste des résultats

Il y a 7 éléments qui correspondent à vos termes de recherche.
The American Wilderness: an Ambivalent Image of Self-regeneration and Psychological Disintegration. From Dead Man (1995) to Into the Wild (2007). par Martin Berny, publié le 03/06/2021
This presentation deals with the wilderness motif in contemporary American literature and American cinema. Going back to the origins of this ambivalent image, it aims at explaining the underlying ideology that actively contributes to the endless process of mythogenesis of the American nation. On the individual level, it is through a journey of self-reinvention or reconstruction of the self that the wilderness appears as either a path to a metaphorical rebirth or as a dangerous place where one has to face the perils of psychological disintegration. Focusing on historical notions and topics such as Turner’s Frontier thesis, the Transcendentalist movement, or the representation of Native Americans in popular culture, this article deals with the limits of the American dream of self-transcendence. It explores works such as Jim Jarmusch’s Dead Man (1995) and both Jon Krakauer’s non-fiction bestseller Into the Wild (1996) and its film adaptation directed by Sean Penn (2007).
article.png
"Language is a movement between scattered forms": Interview with Amitava Kumar par Amitava Kumar, Natacha Lasorak, publié le 25/10/2019
Amitava Kumar is an Indian writer and journalist who teaches literature at Vassar College. In this interview, he talks about his collection of essays Away: The Indian Writer as an Expatriate (2004) and his novel Immigrant, Montana (2017), and focuses on the notion of "home", immigration, the caste system and the political situation in India.
type-video.png texte.png entretien.png
Race and the three phases of the American Revolution par Olivier Richomme, publié le 25/03/2019
The American Revolution, the Civil War and Reconstruction period, along with the Civil Rights era can be seen as three phases of the same struggle for racial equality in the U.S. The Declaration of Independence established the revolutionary ideal of equality among men. This promise was not fulfilled by the Reconstruction Amendments. Some might argue that the 1964 Civil Rights Act and 1965 the Voting Rights did not bring about true racial equality. In a sense, the American Revolution can be envisioned as a work in progress.
type-image.png article.png
Angela Davis posters par Clifford Armion, publié le 07/02/2014
On October 13, 1970, Angela Davis was arrested in New York City by FBI agents. She soon became a global icon suggesting freedom, resilience, and the struggle for equality. Her image was used to illustrate many causes that sometimes had little to do with racial discrimination or the American Civil Rights movement.
type-image.png exercice.png
Publishing during the Harlem Renaissance par Cécile Cottenet , publié le 18/02/2011
This article proposes to present the American literary and publishing scene of the 1920s, that favored the publication of Langston Hughes's first two volumes of poetry, The Weary Blues (1926) and Fine Clothes to the Jew (1927). I will first attempt to define the Harlem Renaissance, its temporal boundaries and leading figures, before highlighting the particular nexus of magazine editors, white patrons and publishers, that contributed to the flowering of the New Negro movement.
article.png
Héritage de la Nouvelle Gauche Américaine des années soixante par Frédéric Robert, publié le 03/01/2011
La Nouvelle Gauche américaine occupa le devant de la scène politique américaine entre 1960 et 1970. D'abord adepte de la réforme stricto sensu, entre 1960 et 1965, elle dut se résoudre à s'engager dans la révolution (1965-1970), ce qui précipita sa désintégration. Malgré un passage relativement court dans le paysage politique américain, il est frappant de constater qu'elle a contribué, peu ou prou, à transformer la société américaine et qu'elle a servi d'inspiration, voire de modèle à d'autres mouvements contestataires, aussi bien américains qu'européens.
article.png
1960-1965: une Nouvelle Gauche américaine contestataire et réformatrice par Frédéric Robert, publié le 03/01/2011
Lorsqu'elle émergea sur la scène politique américaine en 1960, la Nouvelle Gauche, et plus particulièrement le Students for a Democratic Society (SDS), son porte-drapeau, décida de se démarquer de la « vieille » gauche marxiste idéologique et doctrinaire. Entre 1960 et 1965, elle adopta une stratégie résolument réformatrice reposant sur un idéalisme convaincu, une spontanéité à toute épreuve et une prédilection pour les actions directes dont les résultats étaient tangibles, repérables et par conséquent particulièrement valorisants et motivants pour les participants et les bénéficiaires. De la sorte, n'avait-elle pas adopté des principes d'anarchisme existentiel ?
article.png